Daily Reyd
-
Available on Amazon and at your local bookstores • RM Taragin – Gratitude,
Reverence and Vulnerability • RH Maryles – Pluralism is Not the Answer
• Report ...
-
Each year, I share some brief thought before Rosh Hashanah with a large
list of personal contacts, both Jewish and non-Jewish. Some recipients have
liked...
Sign Up to Our Newsletter!
-
Redux: adjective – resurgence; refers to being brought back, restored, or
revived; something familiar presented in a new way. Not to see what no one
else h...
-
Here's a piece in Hamelitz about a telegram from Mrs. Netziv, Rabbanit
Batya Mirel (Epstein) Berlin, asking people to say tehillim for her
husband, who was...
Lag Baomer and Chinuch -ל”ג בעומר ומצות חינוך
-
We recently read פרשת אמור אל הכהנים, where we are taught the important
lesson, להזהיר גדולים על הקטנים, that not only gedolim/adults are obligated
in the ...
Dvar Torah - Titzave - Rabbi Yitzchok Wolpin
-
This week we are privileged to read the portion of Titzave. The portion
begins with the mitzvah of preparing proper olive oil in order to kindle
the Menor...
Tikun Olam vs. Tikun Hameuvas
-
Many bloggers ostensibly go into blogging to participate in Tikun Olam.
They see suffering and write to diminish it, they observe injustice and
post t...
Why Do Orthodox Women Need Female Yoatzot?
-
Let's take a quick survey of the reasons given by Orthodox feminists for
the need to train female Yoatzot to answer questions specifically in the
realm of ...
TTT :: Sois Osis • Dovid Gabay
-
So vanilla as to not even be terrible. It's just not...anything. Lyrics are
indiscernible, harmonies are haphazard, and yet, this tune almost escaped
being...
Signing Off
-
When I first started blogging, it was before the Asifa. Post-asifa, there
arose the question whether I could (and should) continue. Consulting my
mentor, w...
This Blog Has Moved
-
After a great get-together last night, we are ready to move the blog to a
new format that has more functionality and is more esthetically pleasing.
Please ...
This amazing inspiring clip has been making the rounds lately. I am in awe of this talented individual, not only for his expertise in rhyme, but the fact that he has been saying a daf-yomi shiur for several cycles and yet is a simple Baal Habos. He works for a living, yet has Shas on his fingertips.
The Gemara says, Hillel is Mechayev the poor, Reb Elazar is Mechayev the rich, Yosef Hatzdik is Mechayev the handsome.
I want to add that this Yossi, or Joseph, or Joe is not a regular "Joe" and is Mechayev all Baal Habatim.
Yoma 35B
ת"ר עני ועשיר ורשע באין לדין לעני אומרים לו מפני מה לא עסקת בתורה אם אומר עני הייתי וטרוד במזונותי אומרים לו כלום עני היית יותר מהלל אמרו עליו על הלל הזקן שבכל יום ויום היה עושה ומשתכר בטרפעיק חציו היה נותן לשומר בית המדרש וחציו לפרנסתו ולפרנסת אנשי ביתו פעם אחת לא מצא להשתכר ולא הניחו שומר בית המדרש להכנס עלה ונתלה וישב על פי ארובה כדי שישמע דברי אלהים חיים מפי שמעיה ואבטליון אמרו אותו היום ערב שבת היה ותקופת טבת היתה וירד עליו שלג מן השמים כשעלה עמוד השחר אמר לו שמעיה לאבטליון אבטליון אחי בכל יום הבית מאיר והיום אפל שמא יום המעונן הוא הציצו עיניהן וראו דמות אדם בארובה עלו ומצאו עליו רום שלש אמות שלג פרקוהו והרחיצוהו וסיכוהו והושיבוהו כנגד המדורה אמרו ראוי זה לחלל עליו את השבת עשיר אומרים לו מפני מה לא עסקת בתורה אם אומר עשיר הייתי וטרוד הייתי בנכסי אומרים לו כלום עשיר היית יותר מרבי אלעזר אמרו עליו על רבי אלעזר בן חרסום שהניח לו אביו אלף עיירות ביבשה וכנגדן אלף ספינות בים ובכל יום ויום נוטל נאד של קמח על כתיפו ומהלך מעיר לעיר וממדינה למדינה ללמוד תורה פעם אחת מצאוהו עבדיו ועשו בו אנגריא אמר להן בבקשה מכם הניחוני ואלך ללמוד תורה אמרו לו חיי רבי אלעזר בן חרסום שאין מניחין אותך ומימיו לא הלך וראה אותן אלא יושב ועוסק בתורה כל היום וכל הלילה רשע אומרים לו מפני מה לא עסקת בתורה אם אמר נאה הייתי וטרוד ביצרי (היה) אומרים לו כלום נאה היית מיוסף אמרו עליו על יוסף הצדיק בכל יום ויום היתה אשת פוטיפר משדלתו בדברים בגדים שלבשה לו שחרית לא לבשה לו ערבית בגדים שלבשה לו ערבית לא לבשה לו שחרית אמרה לו השמע לי אמר לה לאו אמרה לו הריני חובשתך בבית האסורין אמר לה ה' מתיר אסורים הריני כופפת קומתך ה' זוקף כפופים הריני מסמא את עיניך ה' פוקח עורים נתנה לו אלף ככרי כסף לשמוע אליה לשכב אצלה להיות עמה ולא רצה לשמוע אליה לשכב אצלה בעוה"ז להיות עמה לעוה"ב נמצא הלל מחייב את העניים רבי אלעזר בן חרסום מחייב את העשירים יוסף מחייב את הרשעים